Опитування з платіжної безпеки про досвід онлайн-покупок в Україні серед користувачів мережі Інтернет
8 серпня 2023

ОЛХ у партнерстві з Національним банком України провели опитування серед населення про досвід онлайн-покупок.

Загалом було опитано 1714 респондентів, з яких 88% мали досвід покупок товарів у мережі Інтернет, що свідчить про значну поширеність онлайн-покупок серед населення.

Найчастіше українці купують на спеціалізованих для онлайн-покупок ресурсах:

  • на торговельних онлайн-майданчиках (до прикладу, OLX, Prom, Rozetka та інші) – 76,4%;  
  • на сайтах інтернет-магазинів – 48,4%.

Більшість респондентів (89%) намагаюся перевірити/аналізувати сторінку/сайт онлайн-магазину, на якому купують онлайн вперше.
11% респондентів не здійснюють перевірку, тому що:

  • не знають, що це треба робити – 4,8%; 
  • не вважають, що це потрібно робити – 6,2%. 

Проблемні питання 

Менша, але значна частина опитуваних не дотримується правил платіжної безпеки під час покупок в інтернеті, а тому ризикує стати жертвами шахраїв, про це свідчать такі дані:

  • 20,5% респондентів купують на не призначених для онлайн-покупок інтернет-ресурсах [в інстаграм-магазинах (15,1%), месенджерах: телеграмі, вайбері тощо (5,4%)];
  • 26,4 % респондентів надають перевагу повній оплаті товару під час онлайн-покупок; 
  • 66,6% респондентів не користуються віртуальною банківською карткою, коли купують в інтернеті.

Дані опитування свідчать про низький рівень знань населення правил онлайн-покупок на торговельних онлайн-майданчиках. 

83,1% респондентів обговорювали з продавцем деталі угоди в месенджерах, коли купували на торговельних онлайн-майданчиках.


Поширеність платіжного шахрайства під час покупок в інтернеті
57,5% респондентів зустрічалися особисто з онлайн-шахрайством під час покупок товарів у інтернеті.

Звернення до Кіберполіції щодо випадків шахрайства
81,7% респондентів, які стали жертвами шахрайських онлайн-магазинів, не зверталися до Кіберполіції з відповідним зверненням та лише 18,3% – звернулися.

31,3% опитуваних, які стали жертвами шахраїв, не знають, що треба звертатися до Кіберполіції або не знають, як точно потрібно звертатися та яку інформацію надавати.

Висновки
У результаті опитування показало, що онлайн-покупки стають все більш популярними серед українських споживачів, але проблема шахрайства залишається актуальною. 

Більшість респондентів виявляють обережність під час покупок, перевіряючи сайти і спілкуючись із продавцем. 

Значна частина опитуваних не дотримуються правил платіжної безпеки під час покупок в мережі Інтернет, а отже, має більший ризик втратити свої кошти через зловмисників.

Більшість жертв шахрайських онлайн-магазинів не повідомляють правоохоронні органи про такі випадки.

Детальний аналіз результатів опитування за посиланням.

#ШахрайГудбай