Міжвідомча робоча група в складі фахівців Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Міністерства освіти і науки України та Національної комісії з цінних паперів і фондового ринку підготувала Рамку фінансових компетентностей дітей та молоді України (далі — Рамка).
Рамка — це документ, у якому описано ключові фінансові компетентності дітей і молоді України віком від 5 до 18 років. Ідеться, зокрема, про набір знань, умінь, навичок і особливостей ставлення до питань у сфері управління особистими фінансами та споживання фінансових послуг. Ці знання й уміння є основою для ухвалення відповідальних фінансових рішень, забезпечення та поліпшення власного добробуту.
Мета підготовки Рамки — сприяти спільному розумінню фінансових компетентностей для дітей і молоді серед державних органів влади, закладів освіти, приватних організацій та громадян, які популяризують навчання фінансової грамотності.
«Розвиток фінансової грамотності для Національного банку є одним із пріоритетів. Згідно з дослідженнями рівень фінансової грамотності молоді — на низькому рівні, і ми прагнемо це змінити. Рамка фінансових компетентностей дітей та молоді України — це суттєвий крок для забезпечення послідовного й комплексного підходу в розбудові державної політики у сфері підвищення рівня фінансової грамотності дітей та молоді. Наступний крок — розроблення відповідно до Рамки навчальних програм і матеріалів та впровадження їх у навчальний процес», — прокоментував голова Національного банку України Андрій Пишний.
Для розроблення Рамки за основу взято модель фінансових компетентностей для молоді OECD/INFE Core Competencies Framework on financial literacy for Youth, створену Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), яку доповнено й адаптовано до контексту України, а також Рамку фінансових компетентностей дорослого населення України, державні стандарти для відповідних рівнів освіти.
«Фінансові компетентності — це неодмінна частина життя кожного й кожної з нас, адже рівень опанування ними визначає те, наскільки грамотно ми розпоряджаємося власними ресурсами. Ця Рамка допоможе сформувати цілісне й універсальне уявлення про рівень фінансової грамотності в дітей та молоді в Україні. Та водночас — удосконалити навчання фінансових компетентностей, зокрема й у закладах освіти», — наголосив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.
Загалом визначено орієнтовно 900 фінансових компетентностей, які мають опанувати учні до моменту закінчення дошкільної, початкової (4-й клас), базової середньої (9-й клас) і профільної середньої освіти (12-й клас).
Структура документа складається з чотирьох розділів, кожен із них містить такі теми й підтеми:
Рамка доступна для вільного використання державними органами, приватними організаціями та громадянським суспільством за цим покликанням.
Для зручності користування нею в пригоді стане інструмент для швидкого добору фінансових компетентностей у форматі «Excel». За допомогою спеціальних тегів розробники освітніх програм, тренери з фінансової грамотності та практики зможуть обрати й дібрати найбільш релевантні компетентності для конкретних етапів життя дитини чи підлітка.