Фахівці Національного банку України у співпраці з ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» підготували парціальну програму з розвитку фінансової грамотності та формування фінансових компетентностей у дітей старшого дошкільного віку “Мої перші гроші” (далі – Програма).
Рішенням експертної комісії з дошкільної педагогіки та психології від 31 травня 2024 року (протокол № 3) Програмі надано гриф «Схвалено для використання в освітньому процесі» Міністерством освіти і науки України, який зареєстровано у Каталозі надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам за № 1.0019-2024.
Програма орієнтована на реалізацію варіативного складника освітнього напряму "Дитина в соціумі. Соціально-фінансова грамотність" Державного стандарту дошкільної освіти (2021) в освітньому процесі закладів дошкільної освіти та в умовах родинного виховання.
Програма для дітей старшого дошкільного віку "Мої перші гроші" створена на основі Рамки фінансових компетентностей дітей та молоді України з метою розвитку в дітей старшого дошкільного віку фінансової грамотності шляхом опанування фінансових компетентностей.
Програма "Мої перші гроші" має 2 підзаголовки, які відображають концептуальні засади навчання фінансовій грамотності дошкільнят:
Загальні завдання програми:
Зміст програми з формування фінансової грамотності старших дошкільників розкрито в трьох тематичних блоках, що відповідають найрозповсюдженішим побутовим ситуаціям із життя дошкільнят з урахуванням їх віку, допоможуть їм отримати необхідний практичний досвід (переважно в ігровій формі) та дадуть відповіді на найпоширеніші запитання дітей щодо грошей:
Програма містить завдання з розвитку фінансової грамотності, показники її засвоєння дітьми, орієнтовний тематичний план освітньо-виховної роботи, коротку характеристику основних форм, методів і прийомів, перелік джерел для використання, а також тлумачний словничок, який описує 50 ключових понять відповідно до змісту програми. Терміни і поняття в словничку пояснюються простою мовою шляхом наведення прикладів, які описують практичні ситуації, знайомі дітям з власного досвіду або досвіду членів їх родини.
Національний банк у межах мандата на підвищення рівня фінансової грамотності українців співпрацює з Міністерством освіти і науки України, щоб запровадити фінансову грамотність в систему освіти України на різних ланках, починаючи з дошкільної освіти.
Відповідно до Рамки фінансових компетентностей дітей та молоді України починати розвивати фінансову грамотність варто з дошкільного віку, а саме з 5 років, оскільки в цьому віці діти вже мають достатньо розвинені пізнавальні, соціальні і емоційні навички. Що раніше дитина почне опановувати фінансові знання та навички, то простіше їй буде приймати зважені та ефективні фінансові рішення, а це найдієвіший шлях до досягнення особистої фінансової безпеки в майбутньому.
Фінансово грамотне населення не тільки створює гідні умови життя для себе та своєї родини, а й приносить користь усій громаді. Фінансово грамотні люди схильні до раціонального споживання, заощаджують, інвестують, все це дає змогу створювати нові робочі місця та сприяє стабільному економічному розвитку країни загалом та матиме позитивний вплив на відбудову України в майбутньому.