У квітні 2024 року Національний банк України спільно з Junior Achievement Ukraine провів перше дослідження рівня сформованості компетентності «підприємливість і фінансова грамотність» серед учнів та учениць 10 класів. У ньому взяли участь понад 3 тисячі школярів та школярок із 97 шкіл у 19 областях України.
Мета дослідження — оцінити базовий рівень знань учнів перед тим, як у 2025–2026 навчальному році в школах з’явиться новий обов’язковий предмет «Підприємництво і фінансова грамотність». Спочатку він буде впроваджений у 8 класі, а згодом — і в 9.
У 2027 році заплановано повторний цикл дослідження, аби порівняти результати й оцінити ефективність методик викладання нового предмету.
Підліткам запропонували пройти 21 кейсове завдання, створене за прикладом міжнародної програми PISA з фінансової грамотності. Крім того, вони відповіли на 20 запитань анкети, які дозволили глибше проаналізувати вплив зовнішніх факторів на їхні знання й навички.
77,6% підлітків вважають, що фінансова грамотність має обов’язково викладатися в школі.
Але школа — не єдине джерело знань. Як свідчить дослідження, фінансова грамотність зростає, коли:
Повний звіт доступний за посиланням на спеціальному сайті від фахівців Національного банку «Підприємництво і фінансова грамотність у школі», який допоможе педагогам швидко та легко підготуватися до викладання нового обов’язкового предмета “Підприємництво і фінансова грамотністьˮ у 8 та 9 класах.
Результати дослідження були вперше представлені під час національної конференції з фінансової грамотності — FINLIT FORUM, організованої Національним банком під час Всесвітнього тижня грошей 2025 в Україні. Подія зібрала педагогів, урядовців, громадські організації та експертів для обговорення стратегії впровадження фінграмотності в НУШ. Переглянути запис конференції можна на YouTube каналі НБУ.